Vestmyra Skole

Vestmyra Skole

Postadresse: Boks 353, 8201 Fauske

Besøksadresse: Gymnasveien 12, 8207 Fauske

Telefon: 75604600

E-post:vestmyra.skole@fauske.kommune.no

Kontaktperson: Øystein Gangstø, 99161614, oystein.gangstoe@fauske.kommune.no (Kultur, filmkontakt)

Antall produksjoner: 13

  • Alle
  • VGS

Berg og båre (Kamilla Sajetz Mathisen og Maja Zakariassen)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Hvilke skapninger skjuler seg i bølgene? Hvem er Marmælen, Draugen og Hafgufa, og hva gjør du hvis du møter dem? En hel mytologi som for et par generasjoner siden var en selvfølgelig del av hverdagen langs hele norskekysten, er i ferd med å lide en stille død.Sammen med elever og lærere langs kysten vil vi drive et gjennopplivingsprosjekt av vår marine mytologi. Ut i skolen tar vi med oss Havhuldrefolket og de andre skikkelsene som ikke lenger er synlige for oss. Vi vil fortelle dere alt vi vet om alle dem som vi før kunne se, men som ingen har sett på mange år. Sammen med dere har vi lyst til å fortsette fortellingene. Er havskapningene virkelig blitt borte? Hvor gjemmer de seg? Hvordan forholder de seg til dagens mennesker, og dagens utfordringer?Og ikke minst vil vi finne ut hvordan de ser ut. Gjennom billedkunst, figurer og teater skal vi vekke til live hamskiftere og levende døde. Og for alt du vet finnes det ei usynlig øy ute i havet rett ved der du bor!Berg og Båre er et større samarbeidsprosjekt mellom DKS Nordland, Sceneinstruktørordningen i Nordland v/ Maja Zakariassen og billedkunstner Kamilla Sajetz Mathisen. Prosjektets mål er å løfte fram, bevare og aktualisere den nordnorske mytologien, eller kystmytologien. Denne turneen og verkstedet er prosjektets pilot.

Filmworkshop

Film, Trinn: 10
Filmworkshop for 10. trinnselevene i Salten. Hvis Filmfest Salten fortsetter slik det har gjort, vil workshopen bli sett i sammenheng med det.

Framtid på Flukt - Guro Sibeko

Litteratur, Trinn: 8-10
Skolen får besøk fra 2045 - en flyktning fra framtiden. Gjennom slampoesi vil dere få rapport fra framtiden slik at dere kan forberede dere på hva som kan skje. Det er kanskje en advarsel, kanskje et rop om hjelp, kanskje et håp. 
Hva om vi er de neste som må flykte? Om nordmenn snart ikke har plass til å ta imot, vi koster for mye, kan ikke språket, kommer ikke i jobb, har dessuten ingen oppdragelse og flørter med lokalbefolkningen som om vi var likeverdige. Hva om alt dette egentlig har skjedd allerede – og de fleste av oss er døde for lengst?Framtid på flukt forteller historien til Sarah, en norsk ungdom som var fjorten år i 2019. Gjennom slampoesi får elevene høre historien om hvordan hun oppdager at Norge ikke er usårlig og at alt hun har lært å stole på kan bryte sammen. Hun og familien må bruke alle ressursene sine, alle kontaktene, alle pengene, for å komme seg ut. Men ute er det ingen som tør eller vil ta imot norske flyktninger. Det er som om vi ikke betyr noe for noen lenger, som om vi ikke er noen lenger. Og mye, mye verre er det for alle som ble igjen.Finnes det likevel håp?Framtid på flukt er en tankevekkende forestilling for ungdomstrinnet. Forestillingen skal både gi elevene innsikt i hva det innebærer å måtte flykte for livet, og inspirere dem til å skrive seg selv inn i problemstillinger og erfaringer som akkurat nå gjelder andre enn dem selv.Det er utarbeidet et opplegg for kreativ skriving som kan brukes i klassene etter forestillingen. Opplegget vil gi elevene støtte til å leve og skrive seg inn i liv de ikke har levd enda, og til å fortelle historier i form av poesi.

Ordliste
Har du elever som har vært kort tid i Norge, kan det være greit å sjekke at de kan disse ordene før forestillingen: Illusjon, blendverk, hallusinasjon, okkupant, integritet, nøytralitet, eksilregjering, motstandsfolk, atomreaktor.

ISÁK

Musikk, Trinn: 8-10
ISÁK er hjertebarnet til Sámi Grand Prix vinner og Stjernekampvinner 2018 (NRK), Ella Marie Hætta Isaksen. Sammen med produsent Daniel Eriksen og trommis Aleksander Kostopoulos utgjør trioen en spennende fusjon av joik, urbane synther, og et tekstunivers som lekent kombinerer engelsk og samisk.

ISÁK har lenge vært en snakkis i den samiske musikkverdenen, kjent for sine energiske liveopptredener og enorme tilstedeværelse.

Love and the ocean (Lost and Found productions)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Hva er det med havet som vekker lengselen i oss?
Og hva er det vi lengter etter?Love and the Ocean er en forestilling av teaterkompaniet Lost and Found productions (Nikoline Spjelkavik og Victoria Røising). Havet og Kjærligheten møtes på sengekanten og brer en dyne av musikk, video og tekst over publikum.
Forestillingen foregår i en diger seng, et sted mellom dagen og drømmenKanskje handler det om å være ett med noe, noe større, eller noen, som da vi ennå var et lite frø, et foster,
tilbake til en begynnelse.
Kanskje det handler om å drukne, om oppløsning.
Det er stille før stormen. Vi kommer til å trenger hverandre i uværet. Du kan være en redningsvest i det uendelige blå, eller grunn nok til å tenne et nødbluss.  

Ordlaboratorium 1

Litteratur, Trinn: 1-3
Ordlaboratorium 01, er en interaktiv forestilling og workshop for barn i småskolealder. Målet med laboratoriet er å stimulere til språkglede og leselyst gjennom leken utforsking av språkets byggesteiner. I laboratoriet er barna selv språkforskere og skaper nye ord.

Ravi

Musikk, Trinn: 1-7
Ravi ær en påpartist såm vi trygt kan kale påpstjærne. Han har vært på tåpn a VG-lista såm bestselgnde plateartist, å ær mest kjent får ”laneplagr” såm Utadæsjælåplevelse å Dødsøt.
"Laneplagr" ær får øvri de vi kaler sangr såm blir spilt åvralt, å helst me melodier såm klistrer sæi til jærnen, så de var ike helt tilfeldi at Ravi ble programledr får enærkå teves program Landeplage.Ravi har åså vært programleder for Idol å Eks Faktor, å når han kåmr til skoln får å spile egne hits er de græit å vite at han kan være ganske morsåm å flink til å fårtele.
Jør dere klare får en utaderesjælopplevelse!

STAR WÅRS med Å (Madam Pysj AS)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.Forestillingen er tilpasset DKS etter støtte fra Akershus DKS og praktisk tilrettelagt av Akershus Teater.

Tegn en bok

Annet, Trinn: 6
I år er det 500 år siden den første norske boka.  Dette markeres over hele landet som BOKÅRET 2019.
DKS Nordland, i samarbeid med grunnskolene i Nordland blir med og markerer bokåret.TEGN EN BOK 1. OKTOBER 2019
Alle 6.trinnselever i Nordland inviteres med til å lage en tegning/bilde av en favorittbok, eller ei bok av din favorittforfatter.
Tegningen kan være en beskrivelse av en hendelse i boka, eller en oversikt over hva boka handler om. 
Vi sier ikke nei takk til fargerike tegniner av alle typer, fargeblyanter, tusj eller andre måter å bringe bilder på papiret.
En tegning framført som tegneserie av bokas innhold på arket går også an.

Det er noen krav:  alle tegninger skal ned på et A4-ark.
Nederst til venstre skal navn på elev føres inn, og øverst til høyre skal navn på forfatter eller bok føres inn.

Aktiviteten skjer 1. oktober i løpet av skoledagen og styres av lærer(e) for klassen.

Lærer får skannet alle tegninger, og oversendt til DKS Nordland etter en nærmere beskrivelse som du finner nederst på denne siden.Alle klasser som deltar er med i en konkurranse hvor 3 klasser kan vinne kr 3.000,- til klassekassen, og besøk i løpet av skoleåret av en bokillustratør.Alle tegninger som sendes over til DKS Nordland, som er skannet, vil i løpet av kort tid etter 1. oktober bli lagt ut på ei nettutstilling på http://www.scene8.no Vi oppfordrer også skolen til å stille ut bildene enten på skolebiblioteket eller kontakte sitt lokale folkebibliotek for å lage utstillinga der. Gjennom dette opplegget feirer vi bokåret i Norge og håper på flotte utstillinger på våre flotte biblioteker rundt i Nordland.Nasjonalbiblioteket har utarbeidet en plakatutstilling om bokhistorie for bibliotek. Vi oppfordrer skoler til å ta kontakt med sitt folkebibliotek for å høre om dette er noe som kommer til din kommune.----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fremgangsmåte for innsending av bilder til DKS Nordland:Alle bildene skannes inn ett og ett i A4 format og sendes til: tegnenbok@nfk.no innen 4. oktoberIKKE skann flere bilder samtidig. Dette for å lettere opprette galleri av bilder fra hver skole. Man kan gjerne samle flere bilder/filer som sendes i samme epost, men pass på at epostleseren takler størrelsen på vedlegget dere sender over.
  • Scann inn bildet (oppløsning bør være minimum 300-600ppi, 16-24 bits)
  • Lagre bilde i .JPG eller .TIFF filformat
  • Send bilde på epost til: tegnenbok@nfk.no
  • Vær oppmerksom på at det kan lønne seg å sende flere eposter hvis bildene tar mye plass. En vanlig epostleser har en maksgrense på 20-25Mb pr epost.
  • Husk å skrive hvilken skole som er avsender
  • Husk å skrive hvor mange tegninger som sendes totalt hvis du sender flere eposter

Film i Fauske Kino

Film, Trinn: 5-7
7.januar 2019:TILTAKET ER UTSATT (avvikles ikke 17.januar) pga at Fauske Kino er stengt 7.januar - 8.februar.NY DATO KOMMER SENERE.

Hva er din yndlingsfilm? Vet du hvorfor den er en favoritt? Stian Andre Olsen er lidenskapelig opptatt av film. Han deler gjerne sin filmglede med andre. Dagen starter med en kort innføring i hva som kan/bør være hovedingredienser i en god film. Elevene får konkrete oppgaver for hva de skal være på utkikk etter når de ser filmen;  klassikeren "Hugo Cabret" regissert av Martin Scorsese. Før og etter filmen gir Stian en kort innføring i filmhistorien og de jobber med filmforståelse.For at kinosalen skal fungere godt som læringsarena, blir lærerne bedt spesielt om å være med 'å nullstille rommet' - se lærerveiledningen.

Gamle husflidsteknikker

Kulturarv, Trinn: 2
Medlemmene i Fauske Husflidslag har i en årrekke tatt imot kommunens 2.trinnselever på Teletunet og presentert gamle husflidsteknikker for dem som nålefilting, veving, laging av hoppetau og seljefløyte. Husflidslaget stiller med mange hjelpende hender. De serverer også boller (1 pr elev) og saft.Lærerne har ansvaret for elevenes orden og oppførsel. De viser interesse for det elevene skal være med på denne dagen og hjelper til med gjennomføringa av aktivitetene, rulleringa og annet praktisk som måtte dukke opp.
Elevene deles i grupper og rullerer på stasjoner hvor de gjør/ser på de ulike aktivitetene. Elevene får med seg hjem et selvlaget hoppetau og et nålefiltarbeid. De får prøve veving (fellesarbeid) og de får være med/se på hvordan ei seljefløyte blir laget. Seljefløyta blir med hjem - og spilling foregår utendørs!

Klungset Leir

Kulturarv, Trinn: 9
Klungset Leir - Tysk hverdag og krigsfangers liv
Med et besøk i Klungset Leir vil elevene bli kjent med lokale kulturminner og kilder fra 2. verdenskrig, og oppleve hvordan disse sammen kan være med på å fortelle krigens grusomme historie for enkeltmennesker og mennesker som gruppe. Vi vil fokusere på ideologiers menneskesyn, og dens påvirkning på historiske hendelser og enkeltmenneskers skjebne. Vi ønsker også sterkt å formidle kulturminners verdi for identitet og historie.
Velkommen til en dag blant krigens kulturminner med sterke opplevelser!
Lenke til Nordlandsmuseets hjemmeside:  https://nordlandsmuseet.no/Ungdomstrinnet/?Article=205​​​​​​​NB! Elevene må ha på varme klær! Leiren er uoppvarmet. Selv om sola skinner ute, trengs varme klær innendørs, spesielt når elevene er i kjelleren og når de sitter stille.

Sjønstå - fra gammel til ny tid

Kulturarv, Trinn: 8
I samarbeid med flere aktører ønsker Nordlandsmuseet å tilby en opplevelsesrik skoledag, der natur, kultur og industrialisering går hånd i hånd. Sjønstå er idag et sted der tiden nesten har stått stille. Det blir et besøk på Sjønstå gård, en perle av et kulturminne, som bærer på en over 300 år gammel gårdshistorie. Vi ser også spor etter et samfunn der industrien i Sulitjelma var med på å skape grunnlaget for liv og røre. Ved å ta utgangspunkt i de kulturminnene vi har omkring oss skal vi bygge en helhetlig historie.Vi ønsker med dette å sette fokus på kultuminner, og gjøre elevene oppmerksomme på kulturminnenes betydning og verdi for vår forståelse av vår historie og vårt samfunn.
NB! Klær og sko. Ta med godt med varme klær. Vi skal være mye ute, og det kan være både kaldt og vått. Bruk solid/varmt skotøy.
Temaer i formidlingen: I tillegg til fokus på den lokale historien, har vi tre hovedtemaer som vi arbeider med. Det er industrialisering, transport og kulturminner.
Våre målsetninger:• At elevene blir kjent med sin nære historie• At elevene får et lokalt perspektiv på industrialisering• At elevene blir kjent med gamle og nyere kulturminner som er omkring oss• At elevene forstår verdien og nytten av å ta vare på kulturminner
Lenke til Nordlandsmuseets hjemmeside: https://nordlandsmuseet.no/Ungdomstrinnet/?Article=206
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter