Tilbake
Jørgen Lie Furuholt, HiOA
Jørgen Lie Furuholt, HiOA
Jørgen Lie Furuholt, HiOA
Jørgen Lie Furuholt, HiOA

Magne, Mons og Mjølner (DukkerOpp)

Vi befinner oss i Åsgård hvor norrøngudene bor. Tor har blitt frastjålet sin hammer, Mjølner. Uten den hammeren kan ikke Tor opprettholde verdensordenen. Han blir så sint at han forsvinner fra Åsgård. Hvem skal nå opprettholde verdensordenen?

Brødrene Magne og Mons er Tors gode hjelpere. Mons savner Tor, mens storebror Magne er mer opptatt av å lære Mons at menn ikke viser følelser. Men de blir fort enig om å prøve å finne Mjølner, slik at Tor kan komme tilbake. Men hvor skal de lete?

Alle i Åsgård søker råd hos Nornene nå som Tor er borte. Magne og Mons drar derfor til dem de også. Nornene er ikke så særlig imøtekommende og det er tydelig at det skumle trehodete-vesenet vet mer enn de sier, men de vil ikke hjelpe. En sommerfugl hvisker i øret til Mons at de må dra til Lillehammer å lete. Magne og Mons drar dit, mens Nornene sender en tredjedel av seg selv for å stoppe Magne og Mons. Hva vil skje om Mjølner havner i feil hender?

Figurforestillingen spiller mye på interaksjon med publikum. Forholdet mellom figurfører og figur blir også en stor del av forestillingen, der dukkene trenger hjelp fra figurførene til å gjøre det de ikke klarer som dukker. Dette er et figurunivers med mye improvisasjon og humor for både store og små.

Lærerveiledning

Lærerveiledning Magne, Mons og Mjølner

Det er ikke et krav, men en stor fordel hvis elevene har noe kunnskap om norrøn mytologi, spesielt Trymskvadet og nornene. Forestillingen er inspirert av norrøn mytologi og Trymskvadet, og fungerer godt som en introduksjon til ”norrøn mytologi-universet”.

Trymskvadet: https://no.wikipedia.org/wiki/Trymskvadet 

De tre nornene: https://nn.wikipedia.org/wiki/Dei_tre_nornene

Læreplanmål

Drama/scenekunst inngår som fagområde i norsk under to av de fire hovedemnene, nemlig i Muntlige tekster og Sammensatte tekster.

Etter 2.årstrinn:

Muntlige tekster

  • Leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer både som utøver og publikum.
  • samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper ulik mening i tekst

Etter 4.årstrinn:

Muntlige tekster

  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og TV-programmer 

Sammensatte tekster

  • drøfte noen estetiske virkemidler i sammensatte tekster og scenekunst

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Nordland fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: DukkerOpp

Om kunstner / utøver / gruppe

I gruppen ”DukkerOpp” har du aktørene Yngvild Danielsen (f.1991), Camilla Eikli (f.1990), Helene Lindstad Petersen og Kristoffer Bakken Erichsen (f.1987). Alle har bachelor fra Høyskolen i Oslo og Akershus i Drama og teaterkommunikasjon. De har alle studert figurteater under bacheloren, det eneste stedet i Norge der det er mulig å studere figurteater. Etter studiet ønsket de fire utøverne å fortsette med figurteater, og satte sammen gruppen ”DukkerOpp”.

Publikumskommentarer